Nieuwjaarsborrel 2014

12 januari jl. was de jaarlijkse nieuwjaarsreceptie van Ondernemers Vereniging Maasdriel in café De Kroon te Kerkdriel. Het was weer een gezellig samenzijn met ondermeer een speech van voorzitter Jos Broekmeulen, we hebben genoten van een 'walk and diner', verzorgd door een nieuw lid van de OVM,  namelijk Eat & Joy Catering van Gonnie van Zanten. Het diner werd muzikaal ondersteund door Frédérique van den Boomen. We hopen dat iedereen het gezellig gehad heeft!

Nieuwjaars toespraak voorzitter Jos Broekmeulen Ondernemers Vereniging Maasdriel.
Dames en Heren, fijn dat u er allemaal bent op onze OVM-Nieuwjaarsreceptie. Een bijzonder woord van welkom aan onze burgemeester de heer Prick en onze wethouder economische zaken Jos Huizinga, die door hun aanwezigheid laten zien betrokken te zijn bij het wel en wee van onze vereniging. Hartelijk welkom allemaal.

Dames en heren, we staan aan het begin van een bijzonder jaar! Het jaar 2014 wordt na jaren van bukken en slikken een jaar waarin we overeind komen en knokken om de opgaande lijn weer te pakken.
Ten gevolge van de kredietcrisis zijn wij geconfronteerd met een continu néérgaande lijn. En dan bedoel ik dat vooral in economische zin. Als voorzitter van OVM wil ik vandaag wat gedachten wisselen over het reilen en zeilen van het ondernemen in Maasdriel, over onze vereniging zelf en over onze verhouding met de lokale overheid.

Om bij het eerste te beginnen: hoe staan wij er als ondernemers voor?
Onze rek is de afgelopen jaren flink getest. Het is sowieso al heel knap dat u deze 7 magere als onderneming hebt doorstaan, mijn complimenten hiervoor. Gelukkig krijgen we de laatste twee maanden steeds beter economisch nieuws. De economische indicatoren staan niet meer op rood maar op lichtgroen. Volop kansen dus in 2014.

Ik denk dat we wel kunnen stellen dat er veel veranderd is in de economie. Consumenten en bedrijven besteden anders dan voorheen, kijk alleen maar naar de uitgaven via het web.
Reken erop dat deze verandering zich blijft voortzetten.
Als ik u mag adviseren, zie deze veranderingen niet als bedreiging maar als kans. Verandering biedt namelijk volop kansen voor ondernemers die mee willen veranderen.


Graag wil ik u een voorbeeld geven hier uit de regio waarvan ik erg onder de indruk ben.
Afgelopen November op het Business Event Bommelerwaard werd het bedrijf Arte Moda winnaar in de categorie MKB en detailhandel.
Misschien kent u de winkel in de waterstraat in Zaltbommel?
Breigarens en handwerkproducten met een stoffig imago.
Wat blijkt nu de eigenaresse Petra Glimmerveen heeft sinds twee jaar naast deze winkel op het industrieterrein een mooi bedrijfspand waar haar producten ook online worden verkocht. Er werken daar 10 mensen!
Ik heb geluisterd naar haar presentatie en al snel begreep ik waarom zij zo’n succes heeft.
Zij heeft een hele duidelijke waarom (haar missie).
Haar waarom is dat zij wil dat mensen in hun vrije tijd aan het breien en aan het handwerken gaan.
Hoe doet ze dat; ze maakt hiervoor hele duidelijke instructie video’s op You Tube en zet patronen op haar Facebook pagina en laat zo zien hoe mensen eenvoudig aan het handwerken kunnen gaan. De beschikbaarheid van deze producten loopt online via een webwinkel en dus eenvoudig te bestellen.
Wat verkoopt zij; Breigarens en handwerkspullen.
In marketing termen werkt zij in de gouden cirkel van binnen naar buiten en dat maakt haar bedrijf succesvol.
Iedereen van u weet wat u verkoopt. Hoe u het verkoopt is al een stuk vager en er zijn er maar een paar onder ons die weten waarom ze het verkopen!
Bijna elke ondernemer doet dit van buiten naar binnen en ik kan u vertellen dat dit voor u wel kan werken maar echt succes hebt u hier niet mee!
Apple en Nike werken op dezelfde manier. Eerst hun waarom, dan hoe en daarna wat!
Ik zou u willen vragen om eens goed over uw waarom na te denken. Waarom stapt u elke morgen uit bed om te gaan doen wat u doet. Geld mag hier niet de drijfveer zijn, dat is alleen het resultaat van uw waarom. Als u een duidelijke waarom creëert zal dat zijn vruchten afwerpen omdat uw missie gedragen zal worden door uw klant en personeel.

Wat kunt u in 2014 van onze vereniging verwachten. Wij zullen net als vorig jaar een aantal gezellige uitjes en netwerkavonden gaan organiseren. Nieuw en belangrijk voor ons worden de workshops. In 2014 zullen wij als vereniging en bestuur met u aan het werk gaan. Uw waarom uw hoe en uw wat staan centraal in deze workshops. Tevens willen wij in samenwerking met Flint adviseurs tijdens deze workshops aan het werk gaan met Sturen met cijfers in uw bedrijf.
Wij willen als vereniging graag samen met u veranderen!
Als u vindt dat u niet hoeft te veranderen, want niets is verplicht. Kom dan vooral niet en neem dan alleen maar deel aan de gezellige uitjes, ook prima!
Als laatste punt rest mij nog om gedachten te wisselen met u over de verhouding tussen de ondernemers in Maasdriel met de lokale overheid.
Vorig jaar heb ik richting het gemeentebestuur gesproken over het vertrouwen richting ondernemers. Ik ben van mening dat 99% van alle ondernemers goede intenties heeft en het gemeentebestuur zou dan ook vertrouwen moeten hebben in ons als ondernemer. De 1% met slechte intenties zet die asjeblieft uit uw hoofd. Die blokkeren dat vertrouwen en dat is niet eerlijk voor de andere 99%.
Tijdens het diner sprak de burgemeester mij hierover aan en hij zei “Vertrouwen moet je eerst verdienen”.
Ik ging die avond naar huis en deze quote van de burgemeester heeft mij het hele jaar bezig gehouden omdat het naar mijn idee niet terecht is.
Wij staan elke dag met onze voeten in de modder, wij zorgen voor werkgelegenheid en investeringen. Wij zouden sowieso vertrouwen moeten krijgen maar zeker ook de nodige hulp om te kunnen ondernemen en te groeien. Helaas mis ik dit in u uitvoerend waarom. Het waarom van de Gemeente Maasdriel op gebied van economisch beleid is zoals ik het kon vinden op internet, het behouden van bestaande en creëren van nieuwe werkgelegenheid.
Als dat werkelijk uw waarom is dan zou de wethouder economische zaken dat veel beter moeten vertalen in uw organisatie.
Het zou betekenen dat al de ambtenaren hulp zouden moeten bieden aan het behouden en het creëren van werkgelegenheid. Ik kan u zeggen dat het merendeel van de aanwezige ondernemers (uw klanten) uw waarom nauwelijks terugvindt in uw organisatie.
Het lijkt me dan ook verstandig dat u als bestuur het komende jaar veranderingen in uw organisatie aanbrengt met duidelijke communicatie van uw waarom.
Want met uw waarom het behouden van en creëren van werkgelegenheid zijn wij het als OVM helemaal met u eens. De slag die u moet maken naar de ambtenarij is groot maar door duidelijke communicatie niet onoverbrugbaar.
En let op verandering binnen een organisatie gaat altijd van boven naar beneden!

Ik mag u namens het hele bestuur, Gert Jan Merks, Rudi van Hooft, Frenk van den Boogert, Ad van Gessel, Joost Schutter, Johan van Schijndel en Leon Vogel een heel Gelukkig Nieuwjaar wensen en laten we er samen een mooi jaar van maken.

Nogmaals bedankt en ik wens iedereen een fijne middag en avond. Dank u voor uw komst.